Publikationer
Lim Falk, Maria. 2023. Kraften i det kollektiva lärandet. Lisetten 3, 2023. s. 19–23.
Lim Falk, Maria & Riad, Tomas. 2023. Explicit ordundervisning – för andraspråkselever. Stockholm: Natur & Kultur. (247 s.)
Boken presenteras med bl a en film på förlagets hemsida.
Fjädernvinnarna på Nacka gymnasium har publicerat sin rapport – Bättre betyg i fler ämnen på kortare tid – från samarbetet med Intensivsvenska, i Skolportens skriftserie.
Läs hela rapporten här: http://media1.intensivsvenska.se/2023/03/utveckla-skolan-nr-2-2023-.pdf
Lim Falk, Maria, Bani-Shoraka, Helena, Galián Barrueco, Carmen, Forsberg, Madeleine & Vilhelmsson, Lena. 2022. Mot en långsiktig och hållbar ordundervisning. I: Aldén, Kristina & Olofsson, Mikael (red.). 2022. Möjligheter till lärande – andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv. Symposium 2022. Stockholm: Liber, S. 242–259.
Lim Falk, Maria & Bani-Shoraka, Helena. 2022. Hållbar skolutveckling som social innovation – för likvärdighet och ökad integration. I: Egan Sjölander, Annika, Bonnedal, Carl-Johan & Lindberg, Malin, Social innovation för hållbar utveckling – en forskningsantologi. Lund: Studentlitteratur. S. 99–114. (15 s.)
Riad, Tomas. 2021. Att utveckla receptiva färdigheter. I: D. Rottenberg & M. Gareis (red.), Moderna språk, Språksprånget. Modul: Reception. Skolverket.
Lim Falk, Maria, Johanna Prytz & Ghazaleh Vafaeian. 2020. Grammatisk kunskap i sva-lärares undervisningspraktik för nyanlända. I Saara Haapamäki, Ludvig Forsman och Linda Huldén (red.) Svenskans beskrivning 37, 160–173. [Skrifter från Svenska institutionen vid Åbo Akademi nr 8]
Grossman, Paula & Tomas Riad. 2020. Latinisering – diagnostisering och intervention i sva på språkintroduktion. Prosodia och Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet.
Riad, Tomas & Julia Forsberg. 2020. Litterarisering – diagnostisering av nyanlända. I Saara Haapamäki, Ludvig Forsman och Linda Huldén (red.) Svenskans beskrivning 37, 267–281. [Skrifter från Svenska institutionen vid Åbo Akademi nr 8]
Tre av projektmedarbetarna har skrivit artiklar för Skolverket under temat Nyanländas språkutveckling för en kompetensutvecklingsmodul i Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet):
Lim Falk, Maria. 2017. Planera för progression. I: I. Lindberg (red.), Nyanländas språkutveckling. Skolverket: Skolverkets språk, läs- och skrivutveckling.
Boglind, Ann & Olofsson, Mikael. 2017. Nyanlända och skönlitteratur. I: I. Lindberg (red.), Nyanländas språkutveckling. Skolverket: Skolverkets språk, läs- och skrivutveckling.
Riad, Tomas. 2018. Uttalsundervisning för unga. I: I. Lindberg (red.), Nyanländas språkutveckling. Skolverket: Skolverkets språk, läs- och skrivutveckling.
Konferenser, föredrag och seminarier
Projektmedarbetare deltar i kontinuerligt i konferenser och symposier med föredrag, workshops eller seminarier i en rad olika sammanhang och för skilda målgrupper. Nedan ger vi exempel på sådana sammanhang.
Konferenser
Skolportens konferens Svenska som andraspråk. 29-30 september 2022. Tomas Riad
AILA 21, World congress of Applied Linguistics: The dynamics of language, communication and culture in a changing world. 15-20 augusti 2021, Groningen, Nederländerna. Posterpresentation (digital): A broader view of pronunciation. Julia Forsberg, Tomas Riad & Maria Lim Falk.
SMDI 14, Svenska med didaktisk inriktning: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. 18–19 november 2020, Malmö universitet. Forskare och lärare från Intensivsvenska deltar med två forskningspresentationer.
- Grammatisk kunskap i ämnet svenska som andraspråk för nyanlända elever. Individuellt paper: Maria Lim Falk, Julia Forsberg och Ghazaleh Vafaeian
- Sva-didaktik och ämnesdidaktik möts i praktiken – undervisningsstrategier för nyanlända elevers ordförrådsutveckling. Individuellt paper: Maria Lim Falk, Helena Bani-Shoraka, Carmen Galián Barrueco, Madeleine Forsberg och Lena Vilhelmsson
Svenskans beskrivning 37: Språket och det sociala. 8–10 maj 2019 på Åbo universitet. Medarbetare i projekt Intensivsvenskamed fyra forskningspresentationer.
- Språkstrukturell kunskap i sva-lärares undervisningspraktik. Individuellt paper: Maria Lim Falk, Johanna Prytz och Ghazaleh Vafaeian
- En utvidgad uttalsundervisning. Individuellt paper: Tomas Riad och Julia Forsberg
- Vila på vetenskaplig grund – gapet mellan forskning och undervisningspraktik. Individuellt paper: Helena Bani-Shoraka och Maria Lim Falk
- Nyanlända ungdomars reception av skönlitteratur på svenska. Individuellt paper: Ann Boglind och Monica Karlsson
Symposium 2018: Litteracitet och flerspråkighet. 11–12 oktober 2018, Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Föredrag: Vägen till litteracitet för nyanlända ungdomar – flöden och flaskhalsar. Inbjudna talare: Maria Lim Falk och Helena Bani-Shoraka
Poetry in education. 22–23 augusti 2018. Presentation av Intensivsvenska. Individuellt paper: Ann Boglind
Språkbiennalen 2018 i Södertälje kommun. 13 augusti 2018. Föredrag och workshop: Skolspråkets betydelse för skolframgång. Inbjudna talare: Maria Lim Falk, Helena Bani-Shoraka och Tomas Riad
Symposium Den nya svenskan. 3 maj 2018, Dialekt-, namn- och folkminnesarkivet i Göteborg. Föredrag: Svenska för nyanlända ungdomar – om utmaningar och möjligheter med att planera för effektiv språkinlärning inom ramen för ämnet svenska som andraspråk. Inbjudna talare: Maria Lim Falk, Helena Bani-Shoraka och Tomas Riad
Konferens Tillväxtfaktor integration. 20 oktober 2017, Regionförbundet i Sörmland, Nyköping. Föredrag: Utbildning för ökad integration – Intensivutbildning i svenska för nyanlända elever. Inbjudna talare: Maria Lim Falk och Tomas Riad
Kompetensutveckling, utbildningsdagar och samverkan
Medarbetare från Intensivsvenska håller regelbundet i kompetensutveckling för lärare och rektorer – allt från ett par timmars workshop till heldagar.
Här är några exempel på teman för kompetensutveckling och utbildningsdagar:
- Planering för en likvärdig och målinriktad utbildning och undervisning för nyanlända elever
- Ordförrådets betydelse för nyanländas språk- och ämnesutveckling
- Ordförråd och läsförståelse
- Systematiskt ämnesöverskridande arbete kring text och ord – om hur man i ett arbetslag kan planera för ett konkret samarbete som är kontinuerligt och långsiktigt
- Flerspråkighet som konkret och planerad resurs i klassrummet
- Studiemedvetenhet för nyanlända – att stärka elevernas förståelse, t.ex. för vilka kunskaper och vilken typ av färdigheter och förmågor som värderas högt i det svenska skolsystemet och för relationen mellan den egna arbetsinsatsen och resultaten
- Litterarisering – beskrivning, diagnosticering, åtgärder
- Skönlitteratur och läsning för nyanlända elever
- Uttalsundervisning
Arbetet i projektet har gett oss erfarenheter av nära och intensiv samverkan med rektorer och lärare under lång tid. I dagens samhälle framhålls samverkan som mycket betydelsefullt, inte minst när det handlar om att möta och lösa kritiska och komplexa samhällsutmaningar, och för att få fram nya hållbara lösningar. Integration och utbildning är exempel på sådana.
Samverkan kan innebära många saker. Såväl form som mönster för samverkan hänger nära samman med faktorer som rör ömsesidigheten i utbytet mellan dem som samverkar och graden av kunskapsutveckling som kan tänkas utvinnas ur det aktuella samarbetet. Viktigt för oss är den gemensamma utvecklingen av kunskap, den så kallade samproduktionen, där deltagarna är involverade i arbetets alla faser från initiering av samverkan mellan parterna, formulering av utmaningar och problem, planering av metoder, arbetssätt och inriktning i förändringsarbetet, till implementering och successiv spridning av resultat.
Det är denna typ av samarbete mellan forskare och lärare som vi nu fortsätter att ägna oss åt. Läs mer under fliken Intensivsvenska 2.0.
Media
Artiklar
- Barometern den 19 juni 2019. Artikel om Jenny Nyströmsskolans samarbete med Intensivsvenska: Jenny Nyström en av sju skolor i landet i nytt språkprojekt
- Dagens nyheter den 3 januari 2019. Reportage med elever, lärare och rektor vid projektskolan Morabergs studiecentrum: Skolan där nyanlända unga lär sig svenska i alla ämnen
- Dagens nyheter den 2 januari 2019. Reportage med Maria Lim Falk: Ny utbildningsmodell ska lära nyanlända svenska snabbt
- Lisetten nr 2 2018. Artikel av Maria Lim Falk, Helena Bani-Shoraka och Tomas Riad ”Man kan leda en häst till vatten men inte tvinga den att dricka”
- Forskning.se, september 2018. Reportage med Maria-Lim Falk: Så lär sig nyanlända svenska på två år
- Skolporten, februari 2018. Skolporten är ett magasin som lyfter fram och fördjupar sig i aktuell forskning med det övergripande syftet att stärka skolans vetenskapliga grund. Intervju med Maria Lim Falk.
- Språktidningen, februari 2018. Reportage med Tomas Riad och Maria Lim Falk: Snabbare väg till svenskan
- Pedagogiska magasinet den17 november 2017. Reportage med Tomas Riad och Maria Lim Falk: Svenska på nolltid
- Pedagogiska magasinet den 17 november 2017. Reportage med Tomas Riad och Maria Lim Falk: Försvarets tolkskola förebilden när elever lär sig svenska
- Lärarnas tidning den 27 oktober 2017. Reportage med Tomas Riad: Svenska akademien utbildar nyanlända elever
- Lisetten nr 1 2017. Artikel av Maria Lim Falk och Gustav Westberg Bråttom, men till vilket pris?
Radio och TV
- Kulturveckan, SVT. 24 september 2020. Tomas Riad deltar i samtal om barns läsning.
- Svenskpodden med Carl-Johan Markstedt, 19 mars 2019. Ann Boglind och Monica Karlsson berättar under rubriken Metoder för litteraturläsning med nyanlända – om projektet Intensivsvenska.
- Karlavagnen i P4, 4 januari 2019. Maria Lim Falk och Helena Bani-Shoraka berättar om Intensivsvenska. Inslaget börjar cirka 1 timme och 49 minuter in i programmet.
- Vetandets värld i P1, 24 november 2017. Maria Lim Falk är intervjuad under rubriken Kan man vara halvspråkig?
- Nordegren och Epstein i P1, 24 oktober 2017. Intervju med Tomas Riad och Brita Unelius (lärare på Södra Latin). Intervjun startar ca 16 minuter in i programmet: Snabbkurs i svenska
- SVT-nyheter, 22 oktober 2017. Inslag om projektet på Södra Latin, med en intervju med Tomas Riad.
Svenska Akademien
- Film om Svenska Akademien och dess arbete med svenska språket och litteraturen. Projektet Intensivsvenska tas upp ca 15.30 in i filmen: Svenska Akademien 2017
- Anders Olssons direktörstal 2017
- Tomas Riads direktörstal 2015