Försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov

Regeringen har gett Statens skolverk i uppdrag att ge huvudmän stöd för att planera och genomföra insatser i enlighet med förordningen om statsbidrag för försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov

Forskargruppen Intensivsvenska vid Institutionen för svenska och flerspråkighet på Stockholms universitet har fått uppdraget att ta fram och pröva en modell för språkstärkande insatser under skollov samt ge stöd till huvudmän, lärare och lärarstudenter under insatsens gång.

Stödmaterialet publiceras efterhand på denna plats under den period som materialet testas och utvärderas.

Automatisering 1

Det första materialet heter Automatisering 1 och har publicerats den 9 oktober 2025. Det har tre delar.

Del 1 innehåller ett dokument som presenterar uppdraget och beskriver de teoretiska utgångspunkterna för arbetet.

Del 2 innehåller en lärarhandledning. I den beskrivs övningsmaterialet och hur man kan arbeta med det metodiskt.

Del 3 består av fem materialdokument. Det första består av stavelser formade av hålljud och vokaler (Merisola).

Det andra dokumentet (Fonemsystemet) tränar läsavkodning på ett systematiskt sätt. Några ljud i taget kontrasteras i olika stavelsepositioner. Den första delen innehåller ord med lång vokal och den andra delen ord med kort vokal följt av lång konsonant i betonad stavelse. Fonotaxen är enkel.

Det tredje materialdokumentet (Pseudoord med kluster) tränar avkodning av komplexare fonotax, med pseudoord som har konsonantkluster i olika positioner.

I det fjärde materialdokumentet (Ordklasser) är orden ordnade morfologiskt i tre ordklasser, substantiv, adjektiv och adverb. För substantiven hålls genus isär. Också vokallängd hålls i sär inom övningarna.

Det sista materialdokumentet innehåller några övningar i frasläsning. Fraserna har en prosodisk profil.

Materialet kommer att uppdateras efterhand.

Stöddokument

Två centrala aktiviteter i automatiseringsundervisningen är litterariseringspass och cirkelträningspass. Litterariseringspass kräver planering och tidsättning. I ett cirkelträningspass arbetar eleverna parvis eller i små grupper. Förslag till planeringsdokument för läraren och protokoll för eleverna ligger här, som malldokument som enkelt kan laddas ner och namnges.