Intensivsvenska Läsning

Intensivsvenska har under lång hållit på med läsning i olika avseenden. Nu öppnar vi denna sida där vi ska samla de olika insatser vi håller på med och länkar till arbete inom läsning vi har gjort och avser att göra.

Från och med 2025 kommer vi att bedriva ett projekt under namnet Läsförståelse. Läsfärdighet för bättre skolresultat, integration och demokrati. Projektet har Svenska Akademien som huvudman och Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond som huvudsaklig finansiär. Mycket av arbetet kommer att utföras på Stockholms Universitet.

Projektet utgår från att den sjunkande läsförmågan behöver mötas som en samhällsutmaning eftersom omfattningen är så stor. Läskrisen finns bland elever i alla åldrar, i alla skolans stadier och i alla skolformer, hos elever med annat modersmål än svenska och hos elever med svenska som modersmål, hos elever med och utan inlärningssvårigheter, osv. Utbredningen innebär att svårigheterna är diversifierade, men det saknas samlad kunskap om detta i Sverige. Det behövs en behovsprecisering för att relevanta åtgärder ska kunna utformas.

Projektet riktas mot luckor som de följande:

  1. genomförande av en relevant och exakt analys av behoven på olika håll i utbildningssystemet och för olika elevgrupper (behovsprecisering)
  2. utformande av träffsäkra och effektiva åtgärder för undervisningen utifrån behovspreciseringen
  3. implementering och validering av behovsanalyser och undervisningsåtgärder.

Projektmålet är ett hållbart läsfärdighetsprogram som består tre delar:

  • en modell för behovsprecisering
  • metodik och innehåll för undervisning
  • en läsfärdighetsplanering för skolutveckling och implementering.

Mer information om projektet följer efterhand.